2013
Contrast
India is een mozaïek van volkeren, talen, godsdiensten en eeuwenoude tradities. Het is een land van tegenstellingen. Een jonge republiek met een moderne, liberale economie, maar ook het land van de verblindende Taj Mahal, maharadja’s, Bollywoodfilms, van kleurrijke sari’s, opgetuigde olifanten, heilige koeien en onnoemlijk veel verhalen die elkeen kunnen doen wegdromen. En toch is er naast dit paradijselijke beeld een contrasterende en schrijnende armoede, een doordringende stank, een alom aanwezige vuilheid, een enorme pollutie met een explosief groeiende bevolking.
India, een land rijk aan cultuur, spiritualiteit, optimisme, gastvrijheid en vrijheid, maar materieel arm. Het is een land met een geschiedenis, een wervelende massa, een hectische dynamiek, felle kleuren en geuren, schrijnende armoede naast wansmakelijke rijkdom, levend verleden en bevreemdende toekomst, verkeerschaos en lawaai.
Niet alleen omwille van India, maar Azië in zijn geheel en Europa versus Azië als leidraad, omwille van westerlingen zoals Le Corbusier (architectuurhistorische lezing Luc Deleu) en Louis Kahn (filmvoorstelling) die in Azië bouwden. Het pure moderne lege blad van Le Corbusier om een architectuur voor India te maken los van elk koloniale of westerse uitdrukkingsvorm, tegenover de historische inspiratiebron van Louis Kahn om monumentaliteit een hedendaagse uitdrukking te geven.
De Indische Bijou Jain ‘Studio Mumbai’ (lezing) die na zijn westerse opleiding zeer persoonlijk en uiterst boeiend in zijn geboorteland aan het werk gaat en grote bewondering opwekt in Europa. Tegenover het contrastrijke Indië krijgen we hier een eerder ascetische verstilling in het ambachtelijke werk van Studio Mumbai. Het Indische bureau Matharoo (lezing), dat grenzen van bouwen en architectuur verlegt in een eerder exuberante stijl binnen het veld van architectuur en design.