Archipel

Beleef architectuur!

Architectenburo's: Ludwig Mies van der Rohe 1-10 / 10

Reis Omgeving & New York /04/2015

New York, Boston, New Haven...

Over monumenten en individualiteit. Over het individu en monumentaliteit.
Ontdekken. Ondergaan. Overweldigd voelen. Nederig bewonderen. Plots meer rechtop lopen. Gesterkt zijn. Persoonlijkheid opgekrikt.

Bezoek Daguitstap naar het paviljoen

Krefeld

Een daguitstap naar dat paviljoen en de Krefeld periode van een van de belangrijkste iconen van de twintigste eeuwse architectuur.

Reis /09/2009

Bovenaan de ‘affiche’ staan villa Tugendhat door Ludwig Mies van der Rohe in Brno en villa Müller (beiden 1928-1930) door Adolf Loos in Praag.

Reis Tweedaagse uitstap /10/2008

Köln & Krefeld

Dat Peter Zumthor in Keulen een paar opmerkelijke bouwwerken neerzette is alom gekend.
De Ludwig Mies van der Rohe villa’s uit de jaren 1930 in Krefeld staan sedert de lezingen van Dirk De Meyer ook als ‘must see‘ in ons geheugen gegrift.

Lezing door Dirk De Meyer

't Leerhuys, Brugge

De lezing wil de betekenis vatten van de projecten die Mies na zijn immigratie in Noord-Amerika realiseert. De culturele en andere wortels van Mies’ Europese periode worden ingezet om zijn latere werk te analyseren.

Lezing door Dirk De Meyer

't Leerhuys, Brugge

Wat zijn de achtergronden van de jonge Ludwig Mies in het Duitsland van de Deutsche Werkbund en het expressionisme en het Berlijn van conservatieve bouwtradities en artistieke avantgardes. Vervolgens worden vroege manifesten als het Glashochhaus en zijn realisaties in de jaren twintig belicht.

Reis Berlijn /04/2002

Berlijn en omgeving, Berlijn

De stad Berlijn is een geladen stad, een mystieke wereldstad. Beelden van Berlijn zijn collectief in ons geheugen gebrand. Berlijn is een stad met een “Wereldschokkende” geschiedenis in een land met een gruwelijk verleden.

Reis The Sky is the Limit /04/1995

Chicago, Racine, Madison

Een boeiende reis die ons konfronteert met het historisch werk van Sullivan, Mies van der Rohe, Frank Lloyd Wright, tot het recent werk van S.O.M. en Jahn

Lezing door Paul Kongs

't Leerhuys, Brugge

Zijn bouwstijl kenmerkt zich door strakke lijnen en een consequent gebruik van staal en glas met constructief knap bedachte en mooi ogende hoekoplossingen. De afwezigheid van ornamenten betekende een duidelijke breuk met de traditie.

Reis Internationale Bauaustellung 1987 /1987

Berlin & Wolfsburg

De confrontatie met dit Berlijn, dit stukje westen als eiland in Oost-Duitsland, is een schokkende ervaring. Nergens worden de politieke tegenstellingen zo scherp aangevoeld als hier. Een ervaring die elk van ons moet meemaken om de relativiteit van het machtsvertoon, zoals zij aan beide kanten van de barrières zo groots wordt gespeeld, in zijn juiste dimensie te kunnen schatten.

Ludwig Mies van der Rohe

Ludwig Mies van der Rohe (geboren als Maria Ludwig Michael Mies; °Aachen, 27 maart 1886 – †Chicago, 17 augustus 1969) was een Duits-Amerikaans architect en meubelontwerper.

Hij was een zoon van de steenhouwer Michael Mies en Amalie Rohe. Na een opleiding tot meubelontwerper kwam hij in dienst bij Peter Behrens, bij wie hij Walter Gropius en Le Corbusier ontmoette (1908-1911). Zijn stijl ontwikkelde zich van een romantisch classicisme tot een modernistische stijl, onder meer beïnvloed door De Stijl. Rond 1921 veranderde hij zijn achternaam, door er de meisjesnaam van zijn moeder met de toevoeging “van der” aan toe te voegen: “Mies van der Rohe”.

In 1930 werd Mies van der Rohe directeur van het Bauhaus te Dessau, totdat dit in oktober 1932 door de nazi’s werd gesloten. In 1938 emigreerde hij naar de Verenigde Staten en werd directeur van de architectuurafdeling van het Illinois Institute of Technology te Chicago, waardoor de idealen van Walter Gropius’ Bauhaus ruime verspreiding vonden op Amerikaanse bodem. In 1944 werd hij Amerikaans staatsburger.

Zijn bouwstijl kenmerkt zich door strakke lijnen en een consequent gebruik van staal en glas met constructief knap bedachte en mooi ogende hoekoplossingen. Hij was de geestelijke vader van de standaard-wolkenkrabber” die in feite beperkt is tot een “blok”, bestaande uit een stalen raamwerk gevuld met glas. De afwezigheid van ornamenten betekende een duidelijke breuk met de traditie. De invloed van Mies van der Rohe is onmiskenbaar: de skyline van wereldsteden is ondenkbaar zonder de rechthoekige wolkenkrabber, die nog steeds een geaccepteerde vorm van huisvesting is voor het hoofdkantoor van grote ondernemingen.

Zijn architectuur bezit heldere afgemeten vormen en onderscheidt zich door het bedacht en precies gebruik van glas, staal en natuursteen. Van hem is de uitspraak: Less is more (oorspronkelijk een citaat van Robert Brownin in het gedicht (1855) “Andrea del Sarto, called ‘The Faultless Painter’”).