Als je deze strook ziet is het best mogelijk dat onze website niet optimaal functioneert of zelfs niet werkt bij bepaalde onderdelen. Je gebruikt best een recente versie van Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Contact | Secretariaat

10.05 14.05 2005
München, Linz, Salzburg & Graz
Belgium

The sunny Danube cities Linz and Krems, the old Salzburg, the (to our surprise) snowy Alps and the border area between Graz and Vienna, bringing us projects of Riepl & Riepl, Riegler Riewe, Lichtblau Wagner, Bétrix & Cosolascio and others.

In het zog van de eerste reis naar Oostenrijk die doorging van 20 tot 26 september 2004, werd binnen Archipel beslist om deze reis in een licht aangepaste vorm aan te bieden voor de vertrouwde Archipel-leden. In plaats van de slaapbus reizen we ditmaal met het vliegtuig en zullen de hotels ook van het vertrouwde “ Archipel“ kaliber zijn.

Wat betreft het programma werken we in feite verder op de geslaagde Zwitserland-reis van 2001 en trekken we verder oostwaarts. Aangezien Graz in 2003 ook de culturele hoofdstad van Europa was, leek het de moeite om Oostenrijk verder te verkennen. Via het internet botsten we vrij vlug op een netwerk van architectuurcentra, die elk per Oostenrijkse provincie recente architectuur publiceren en ondersteunen. Na een eerste selectie was het aantal projecten zo groot dat we de reis moesten beperken tot een deel van Oostenrijk. Aangezien een deel van Vorarlberg aan bod kwam bij de vorige Zwitserland-reis, werd beslist om Vorarlberg & Tirol voorlopig achterwege te laten en de voorbereidingsreis te concentreren op Wenen & het gebied tussen Salzburg & Graz. Eind oktober 2003 streken we neer in Oostenrijk in de overtuiging Wenen en een aantal (satelliet)steden erbuiten te kunnen bundelen in een reis. De zonovergoten donausteden Linz & Krems, het oude Salzburg, de ( tot onze verrassing ) besneeuwde Alpen & het grensgebied tussen Graz & Wenen brachten ons op andere ideëen. In de driehoek Wenen – Salzburg – Graz ontdekten we het intrigerende werk van onder andere :

Adolf Krischanitz – Wenen
Riegler Riewe – Graz
Riepl Riepl – Linz
Lichtblau Wagner – Wenen
Bétrix & Consolascio – Zurich

Na de voorbereidingsreis werd het vlug duidelijk dat de combinatie van een grondige verkenning van Wenen & de driehoek Wenen – Salzburg – Graz moeilijk zoniet onmogelijk werd in een reisprogramma van 5 à 6 dagen. Er werd dan ook beslist om Wenen slechts zijdelings te betrekken in het reisprogramma.

Omwille van logistieke redenen beslisten we om het vliegtuig te nemen naar een Zuidduitse stad. In de buurt van Salzburg vonden we München …. waar Herzog & de Meuron een aantal projecten realiseerden en nu een nieuw stadium voor Bayern München afwerken. Dit leek ons een ideale aanvulling op het sowieso “zwitsers“ getinte programma van de reis.

Programme

Dag 1

Munchen – Salz

Het vliegtuig brengt ons in de vroege ochtenduren van Brussel naar München waar we een tweetal projecten van Herzog & de Meuron voorgeschoteld krijgen : eerst een vooral uit de periode 1989-1992: een appartementsgebouw in de Hernnstrasse en een volledig heringericht stadsblok in het centrum van München, Fünf Höfe. Na een middagmaal nemen we de bus richting Salzburg. Na het inchecken in het hotel bezoeken we het recente Museum voor Moderne Kunst in het centrum, ontworpen door de architecten Friederich Hoff Zwink. Daarna krijgt iedereen de kans het historische centrum op eigen tempo te verkennen.

Dag 2

Salzburg – Graz

De tweede dag verdelen we onze aandacht tussen twee erg fascinerende architectenbureaus. De voormiddag besteden we aan een geleid bezoek aan een drietal energiecentrales van de Zwitserse architecten Marie-Claude Bétrix & Eraldo Consolascio. Na de middag nemen we de bus, ditmaal richting Graz. De lange rit doorheen de Alpen wordt tweemaal onderbroken voor projecten van de jonge architecten Peter & Gabriele Riepl uit Linz. In het ski-oord Hinterstoder bezoeken we een polyvalente zaal en een school & sportcentrum in Kirchdorf a.d. Krems.

Dag 3

Graz

De derde dag wordt vrijwel volledig besteed aan het werk van de architecten Florian Riegler & Roger Riewe in Graz. In de voormiddag bezoeken we de luchthaven van Graz waar oa. passagiersterminal, parkeergebouwen & kantoren door hen werden ontworpen. Na een lunch in de buurt van het erg hippe Kunsthaus van Peter Cook, volgen in de periferie van Graz nog TU Graz en het pas opgeleverde Literaturhaus in het centrum van Graz, beiden ontworpen door Riegler Riewe.

Dag 4

Graz – Linz

De vierde dag bezoeken we een aantal projecten tussen Graz en Linz. ’s Voormiddags bezoeken we twee projecten van de Weense architecten Andreas Lichtblau & Susanna Wagner : in Gleisdorf een uitbreiding van een bestaand kantoorgebouw & in Eisenstadt een verbouwing van de Dom. Voor de lunch bezoeken we in datzelfde Eisenstadt nog de pas opgeleverde universiteitsgebouwen ontworpen door Riepl Riepl. Na de (korte) lunch volgen een industriehal in Trumau van de jonge Weense architecten Pool, en het NO Landesarchiv in Sankt Pölten van Michal Loudon. In de vooravond bereiken we tenslotte Langenlois, in de buurt van Krems, waar Steven Holl temidden de wijnvelden het project Loisium realiseerde. We bieden ruimschoots tijd voor een bezoek & eventuele wijndegustatie. Uiteindelijk nemen we de bus om ’s avonds laat in Linz aan te komen.

DAG 5

Linz

De laatse dag concentreren we ons op recente architectuur in & rond Linz. In de voormiddag bezoeken we in het nabijgelegen Steyr een St. Franziskus kerk & een industriegebouw EAT van de architecten Riepl Riepl. s’ Middags volgen het Lentos Museum van de Zwitserse architecten Weber & Hofer, het knappe kantoorgebouw SPS van de architecten Schneider & Lengauer en het Kulturhaus Linz van Riepl & Riepl. ’s Avonds brengt de bus ons terug naar München waar we het vliegtuig nemen naar Brussel.