Als je deze strook ziet is het best mogelijk dat onze website niet optimaal functioneert of zelfs niet werkt bij bepaalde onderdelen. Je gebruikt best een recente versie van Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Contact | Secretariaat
Martine Pollier
Tempelhof 21, 8000 Brugge
T +32 50 322 420
info@archipelvzw.be

Visit

the renovated La Monnai

Friday
08.05 1987
15:30

In samenwerking met:

M. Delens
Kordekor
de munt

The decortower with rehearsal rooms for the choir, the office for dramaturgy and the new foyer above the auditorium designed by the group A2 RG:. P. Neirinck and others. For the entrance hall and the royal box Charles Vandenhoven was chosen. In the entrance hall, he placed columns on a gray-white marble floor of Soll Lewitt under ceiling paintings by Sam Franciss.

De Muntschouwburg werd grondig gemoderniseerd naar het ontwerp van de architectenbureaus A2.RG, URBAT en Charles Vandenhove.

Het centrale gedeelte werd verhoogd voor de installatie van een repetitieruimte en kantoren. In de Italiaanse zaal werd een nieuwe toneelmachinerie geïnstalleerd. Het Koninklijk Salon werd heringericht en het decor van de grote ingangschal en de toneelzaal vernieuwt.
Diverse hedendaagse kunstenaars onder wie Sam Francis, Sol Lewitt, Daniel Buren en Giuolio Paolini werkten mee aan de nieuwe decoratie van de Muntschouwburg die sinds het begin van de 19de eeuw een centrale plaats bekleedt in het culturele en muzikale leven van de hoofdstad.

De renovatieingrepen in de Munt: de dekortoren met repetitieruimten voor het koor, bureau’s voor dramaturgie en het nieuw foyer boven de zaal zijn ontworpen door de groep A2 RG : P. Neirinck e.a. …
Tezelfdertijd werd ook de zaalkoepel naar het originele ontwerp van Poelaert herschilderd. In de zaal werden de zetels vernieuwd en naast de nodige restauratie aan balkons werden aanpassingen aan orkestbak, scène en scèneuitrusting aangebracht.

Ook het publiek loopcircuit kreeg een vernieuwing.

Voor de inkomhall en de koninklijke loge deed de Munt-direktie beroep op Charles Vandenhove. In de inkomhall plaatste hij zuilen op een grijs-witte marmervloer van Soll Lewitt onder plafondschilderingen van Sam Franciss.

In zijn “Loge Royale” kwamen skulpturen van Paolini.