Insel Hombroich versus Bonnefantenmuseum
Natuur, kultuur, architektuur…
Dit uitgesproken anti-museaal museum van architekt Erwin Heerich te Neuss-Holzheim (omgeving van Düsseldorf) bestaat uit enkele paviljoenen in een afgelegen park. Hombroich is de antithese van de spitsvondige architektuurdemonstraties die her en der in Duitsland werden opgericht als tempels voor kunst. Hombroich ontkracht elke museologie. Het gehele concept lijkt terug te grijpen naar een ervaring die tussen het estetische en het sacrale ligt.
Op een eiland te midden een schijnbaar verwaarloosde natuurlijke wildgroei, zijn een vijftal paviljoenen ingeplant als moderne varianten van de vroegere parkfolies. De natuur is door een pollenanalyse als oorspronkelijke biotoop ‘gerestaureerd’. De bezoeker wandelt doorheen de kronkelende bospaadjes van het ene paviljoen naar het andere. In die paviljoenen is kunst blootgesteld aan daglicht en vergankelijkheid. Er zijn geen suppoosten, geen tekstplaatjes, alleen kunst, architektuur, natuur en stilte.
Minimalistische architektuur als een soort van minimaal art-skulpturen die tot lege ruimtes zijn uitvergroot.
Je kan er ook eten… Simpele dingen. Patatten met de peele en groenten…
En om dan toch even de vergelijking met het klassieke mureale museum te maken, keren we terug langs het recente Bonnefantenmuseum van Aldo Rossi in Maastricht.
Reisbegeleiding: Marc Felix
Programma
Neus-Holzheim (Bij Dusseldorf)
museum ‘Insel Hombroich’ – Erwin Heerich
Maastricht
Bonnefantenmuseum – Aldo Rossi
Woonwijk – Mecanoo
Woonwijk – Charles Vandenhove