Als je deze strook ziet is het best mogelijk dat onze website niet optimaal functioneert of zelfs niet werkt bij bepaalde onderdelen. Je gebruikt best een recente versie van Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Contact | Secretariaat
Martine Pollier
Zandstraat 324, 8200 Brugge
T +32 50 322 420
info@archipelvzw.be

Film

Building the Gherkin

Over de Swiss RE van Norman Foster
Vrijdag
15.06 2007
20:30

Spervuren van scherpe dialogen en ongekende botsingen tussen persoonlijkheden karakteriseren de bouw van de “Gherkin” of de Swiss RE wolkenkrabber in de City van Londen door architect Norman Foster.

Spervuren van scherpe dialogen en ongekende botsingen tussen persoonlijkheden karakteriseren de bouw van de “Gherkin” of de Swiss RE wolkenkrabber in de City van Londen door Architect Sir Norman Foster.

Met de bedoeling ruimtelijke, ecologische en sociale beslommeringen te materialiseren, is het ontwerp van Foster zo radicaal dat het in een mum van tijd het mikpunt van spot werd in de Britse pers. Ook kwam al snel na het vrijgeven van de ontwerpschetsen de bijnaam “the erotic gherkin” bovendrijven. Maar nog meer controversieel dan het ontwerp, was dat slechts een maand en een dag na de aanval op het World Trade Center in New York, de eerste stalen kolom van 30 St Mary Axe (de officiële benaming) werd opgericht op een terrein dat eerder twee IRA bombardementen meemaakte. Slechts één vraag bleef hangen in ieders hoofd: “Is dit wel de juiste plaats en het juiste moment om een nieuw icoon neer te poten?”

‘Building the Gherkin’ is een fascinerende documentaire die de bouwperiode van vier en een half jaar in beeld brengt. De film voorziet een essentieel, zelden voorkomend overzicht van een totaal architecturaal proces. In de eerste plaats is dit natuurlijk uitermate geschikt voor architectuurstudenten, maar de manier waarop het bouwproces is getransformeerd tot een menselijk verhaal, maakt de documentaire zeker geschikt voor een veel breder publiek. Het toont bijvoorbeeld ook hoe de inwoners de 180 meter hoge constructie beginnen te accepteren en zelfs bewonderen. Ook de technische kwaliteit van de film is goed, met name de opmerkelijke scènes van de Londense skyline en de sequenties die de evolutie van de toren versneld in beeld brengen.