Als je deze strook ziet is het best mogelijk dat onze website niet optimaal functioneert of zelfs niet werkt bij bepaalde onderdelen. Je gebruikt best een recente versie van Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Contact | Secretariaat
Martine Pollier
Zandstraat 324, 8200 Brugge
T +32 50 322 420
info@archipelvzw.be

Lezing

Wim Goes

The moment before the moment
Donderdag
17.05 2018
20:00
Theaterzaal Ledeberg

Met de steun van:

Wim Goes leid ons binnen in de wereld van zijn architectuur. De lezing wordt gevolgd door een dialoog tussen kunstfilosoof Volkmar Mühleis en Wim Goes.

BAT Architectuur Wim Goes (Gent, 1969) studeerde architectuur aan de Sint-Lucas School voor Wetenschap en Kunst in Gent / Brussel. In zijn laatste jaar won hij het wedstrijdontwerp voor de eindejaarstentoonstelling, die hij i.s.m. Dirk Demeyer ook mocht realiseren. Hij deed zijn stage bij de Studio for Creative Engineering and Urban Planning van architect Hugo Koch. Tussen 1993 en 1999 werkte Wim op diverse bouwwerven en in verschillende ateliers (o.a. in het atelier van Maarten Van Severen). In 1999 richtte hij zijn eigen bureau Wim Goes Architectuur op. Later kwamen er twee vennoten bij: Anja Houbaert en Tim De Messemaeker. Het bureau werd bekroond met onder meer de Belgische architectuurprijs, de Belgische prijs, de Provincie Oost-Vlaanderen, de Prijs voor de Orde van Architecten (BE) en de Architectural Review Award (VK) in 2017. In 2016 ontving Wim Goes Architectuur een eervolle vermelding op de Virserum Triënnale met “Architecture of Necessity”. Hun werk is op grote schaal gepubliceerd in architectuurtijdschriften zoals A + U (JP), de Architectural Review (VK), Mark Magazine (NL), D’Architectures (FR), Casa da abitare (IT), C3 (KR) en Detail (DE). Werk van Wim Goes Architectuur was ook te zien op de Architectuurbiënnale van Venetië in 2016.

Filip Dujardin

Wim Goes geeft sinds 2005 les aan de KU Leuven Faculteit Architectuur, Campus Sint-Lucas Gent & Brussel. Hij nam deel aan de Glenn Murcutt Masterclass (2005) en de New Zealand Masterclass met Ian Athfield (2008), en was uitgenodigd als gastwetenschapper aan de Victoria University Wellington (NZ)
In een heel vroeg stadium werd hij geconfronteerd met hedendaagse kunst. Ontmoetingen en discussies met kunstenaars en kunstcuratoren veranderden zijn visie op de positie van mensen ten opzichte van kunst en architectuur, een positie die de menselijke aanwezigheid toelaat om het kunst- en architecturale werk te voltooien. Deze houding wordt aangehouden zowel in het architectenbureau als in het onderzoek. Een belangrijk thema in het onderzoek is het “reversed perspective”.

Kristien Daem

Zijn verbouwing van een industrieel pand voor het marktonderzoeksbureau &Compagnie in Gent werd in 2002 bekroond met de Architectuurprijs van Oost-Vlaanderen en de Architectuurprijs van de Orde van de Architecten. Hij was ook laureaat van de gesloten wedstrijd voor de uitbreiding van het Museum Dhondt-Dhaenens te Deurle. In 2005 realiseerde hij voor een kunstverzamelaar in Peking de ARTfarm. Het gebouw moest een onderkomen bieden voor de getatoeëerde varkens van de hedendaagse Belgische kunstenaar Wim Delvoye. In 2005 werd Goes naar aanleiding van een wedstrijdvraag uitgenodigd door het SMAK om een plan uit te werken voor een museumplein als verbinding tussen het Gentse Museum voor Schone Kunsten en het SMAK. Goes nam voor deze wedstrijd landschapsarchitect Aldrik Heirman onder de arm, met wie hij al eerder samenwerkte voor “project L” in Kortrijk. Goes en Heirman kwamen als laureaat van de wedstrijd uit de bus.
Andere gekende projecten – om er een paar op te noemen – zijn de winkel Yohji Yamamoto (2007) in Antwerpen, The Royal Belgian Sailing Club Alberta (2012) in Zeebrugge, de verbouwing Refuge I (2008) en Refuge II (2014) als tijdelijk project voor een man met ALS, een hele fijne elegante brug in een park (2017).

Onder de titel ‘The moment before the moment’ leidt Wim Goes ons binnen in de wereld van zijn architectuur. Het cahier #006 van Archipel draagt op de voorpagina zijn krachtige woorden: “Al is de hand leesbaar in ambacht, het eindresultaat is gedefinieerd. Meesterschap in Kunst en Architectuur ontstijgt ambacht en methodologie bij de gratie van de beslissing tot het neerleggen van de borstel, de beitel of de pen. Met andere woorden, de beslissing waar en wanneer het maken ophoudt.”

Op een andere vraag in het derde deel van het cahier schrijft Wim: “Meesterschap is het stadium waarbij de kunde zichzelf onttrekt als onderwerp om te komen tot ontdekking en verwondering.”
En daar gaat het bij Wim net over. Het verleggen van de grenzen naar de wereld van ontdekking en verwondering. Wim Goes zal ons onderdompelen in zijn meesterlijke denkwereld.

Kunstfilosoof Volkmar Mülheis zal aansluitend aan Wim een aantal vragen stellen en een interactie met het publiek aangaan.