Met de rugzak door Japan
Archipel nodigt jullie uit op deze avontuurlijke versie van de populaire reis naar Japan en start in Kyoto haar eigenzinnige gokaido, genoemd naar de oude officiële routes die tijdens de Edoperiode de provincies met de huidige hoofdstad verbonden.
Deze stad functioneerde ruim duizend jaar lang als keizerlijke hoofdstad en staat momenteel bekend als één van de hoogtepunten van werelderfgoed. Je maakt er niet alleen kennis met de Boeddhistische tempels en de Shinto-schrijnen, de villa’s van de militaire heersers en tuinen die tot de verbeelding spreken, maar ook het werk van hedendaagse architecten, zoals Tadao Ando en Yoshio Taniguchi, is er te bezoeken.
Na een onderdompeling in de traditionele architectuur trekken we via de belangrijke havenstad Kobe naar de kunsteilanden in de Setouchi Zee waar we twee nachten verblijven. Op Naoshima, Teshima en Inujima vinden we installaties terug die de grens opzoeken tussen kunst en architectuur; werken van Rei Naito, Hiroshi Sambuichi, Ryu Nishizawa, Hiroshi Sugimoto, Kazuyo Sejima en Yayoi Kusama.
Vervolgens neemt de Shinkansen, de beroemde kogeltrein, ons naar het Japanse berggebied, naar de steden Kanazawa en Karuizawa, waar we halt houden om de sublieme lichtheid van het Japanse architectenduo SANAA te ervaren.
Op deze hoge golf surfen we in één zucht door naar Tokyo. Deze stad is niet enkel de thuisbasis van de Japanse popcultuur en de gaststad van de Olympische spelen in 2020, hier bevindt zich ook de hoogste concentratie gebouwen van iconische architecten per vierkante meter. We bezoeken er fantastische werken van baanbrekende architecten; Toyo Ito, Sou Fujimoto en Junya Ishigami. Met deze climax zit het begeleide stuk van de reis er op en zijn de reizigers vrij Japan verder te ontdekken.
Het aantal deelnemers is beperkt tot 20 personen. Het comfort is bescheiden en elke duurzame vorm van mobiliteit komt aan bod; (snel)trein, ferry, metro en fiets. Reizigers dragen tijdens de reis hun bagage mee. De groep logeert in hostels en traditionele pensions, mogelijk met een sento – openbaar badhuis -. De reis wordt begeleid door enthousiaste Japan-kenners Eva Lo en Ilona Lo.
Programma
D1
Afspraak in Osaka
D2
Kyoto
Ontdekking van de traditionele Japanse architectuur
Kinkaku-ji gouden paviljoen
Ginkaku-ji zilveren paviljoen
Ryoan-ji tempel en tuin
Tofuku-ji
Fushimi Inari
Okochi Sanso Villa en tuin
Nijo Castle
Centennial Hall, Kyoto Nationaal Museum – Yoshio Taniguchi, 2014
Kyoto Station – Hiroshi Hara, 1997
D3
Kobe
Mukogawa Women’s University Koshien Hall – Arata Endo, 1930
Takenaka Carpentry Museum – Takenaka Corporation, 2014
Naoshima Ferry Terminal – SANAA, 2006
Naoshima Hall – Hiroshi Sambuichi, 2016
D4
Inujima|Teshima
Inujima Seirensho Art Museum – kunstenaar Yukinori Yanagi & architect Hiroshi Sambuichi, 2008
Art House Project – verschillende kunstenaars, architect Kazuyo Sejima, 2010
Teshima Art Museum – kunstenares Rei Naito & architect Ryue Nishizawa, 2010
D5
Naoshima
Chichu Art Museum – Tadao Ando, 2004
Lee Ufan Museum – Tadao Ando, 2010
Art House Project – verschillende kunstenaars, 1998
Ando Museum – Tadao Ando, 2015
D6
Kanazawa|Karuizawa
21st Century museum – SANAA, 2004
D.T.Suzuki museum – Yoshio Taniguchi, 2011
Museum Hiroshi Senju – Ryue Nishizawa, 2011
D7
Tokyo
Edo-Tokyo Museum – Kiyonori Kikutake, 1993
Yayoi Kusama Museum – Kume Sekkei, 2017
Sumida Hokusai Museum – Kazuyo Sejima, 2016
Museum of Western Art – Le Corbusier, 1959
Tokyo Bunka Kaikan – Kunio Maekawa, 1961
Gallery of Horyu-ji Treasures, Tokyo Nationaal Museum – Yoshio Taniguchi, 1999
D8
Tokyo
Fuji Kindergarten – Tezuka Architects, 2007
Musashino Art University Museum & Library – Sou Fujimoto, 2010
Musashino Art University – Yoshinobu Ashihara, 1964
Za Koenji Public Theatre – Toyo Ito, 2005
Shinjuku Gyo-en
GA Gallery – Makoto Suzuki & Yukio Futagawa, 1974
Omotesando-dori
D9
Tokyo|Yokohama
Tama art Library – Toyo Ito, 2007
Okurayama Appartements – SANAA, 2006
KAIT – Kanagawa Institute of Technology – Junya Ishigami, 2008
Yokohama Ferry Terminal – FOA, 1995
D10
Uitwuiven in Tokyo
Programma kan onderhevig zijn aan lichte wijzigingen.