Als je deze strook ziet is het best mogelijk dat onze website niet optimaal functioneert of zelfs niet werkt bij bepaalde onderdelen. Je gebruikt best een recente versie van Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Contact | Secretariaat
Martine Pollier
Tempelhof 21, 8000 Brugge
T +32 50 322 420
info@archipelvzw.be

Lezing

Ludwig Mies van der Rohe - deel 1

Door Dirk De Meyer
Vrijdag
22.02 2008
20:30

Wat zijn de achtergronden van de jonge Ludwig Mies in het Duitsland van de Deutsche Werkbund en het expressionisme en het Berlijn van conservatieve bouwtradities en artistieke avantgardes. Vervolgens worden vroege manifesten als het Glashochhaus en zijn realisaties in de jaren twintig belicht.

Zichtbarmachen

‘Ideeën verhouden zich tot objecten zoals sterrenstelsels zich verhouden tot sterren’.

Walter Benjamin, Geburt des Deutschen Treuerspiel, proloog.

‘Spinoza has taught us that great things are never simple. They are as difficult as they are rare’.

Het eerste deel start met de achtergronden van de jonge Ludwig Mies (1886-1969) in het Duitsland van de Deutsche Werkbund en het expressionisme en het Berlijn van conservatieve bouwtradities en artistieke avant-gardes. Vervolgens belicht Dirk De Meyer Mies’ vroege manifesten als het Glashochhaus en zijn realisaties in de jaren twintig. Hij beschouwt niet enkel de iconische werken als de villa Tugenthat en het Barcelona-paviljoen, maar ook de gelijktijdig gerealiseerde en vaak door de kunstgeschiedschrijving veronachtzaamde ‘baksteenvilla’s’. De gebouwen tonen een complex treffen van tektoniek en avant-garde, structurele eenvoud en technologische gymnastiek, stilte en mediatisering. (1906-1930)