Als je deze strook ziet is het best mogelijk dat onze website niet optimaal functioneert of zelfs niet werkt bij bepaalde onderdelen. Je gebruikt best een recente versie van Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Contact | Secretariaat
Martine Pollier
Tempelhof 21, 8000 Brugge
T +32 50 322 420
info@archipelvzw.be

Ludwig Mies van der Rohe

Ludwig Mies van der Rohe (geboren als Maria Ludwig Michael Mies; °Aachen, 27 maart 1886 – †Chicago, 17 augustus 1969) was een Duits-Amerikaans architect en meubelontwerper.

Hij was een zoon van de steenhouwer Michael Mies en Amalie Rohe. Na een opleiding tot meubelontwerper kwam hij in dienst bij Peter Behrens, bij wie hij Walter Gropius en Le Corbusier ontmoette (1908-1911). Zijn stijl ontwikkelde zich van een romantisch classicisme tot een modernistische stijl, onder meer beïnvloed door De Stijl. Rond 1921 veranderde hij zijn achternaam, door er de meisjesnaam van zijn moeder met de toevoeging “van der” aan toe te voegen: “Mies van der Rohe”.

In 1930 werd Mies van der Rohe directeur van het Bauhaus te Dessau, totdat dit in oktober 1932 door de nazi’s werd gesloten. In 1938 emigreerde hij naar de Verenigde Staten en werd directeur van de architectuurafdeling van het Illinois Institute of Technology te Chicago, waardoor de idealen van Walter Gropius’ Bauhaus ruime verspreiding vonden op Amerikaanse bodem. In 1944 werd hij Amerikaans staatsburger.

Zijn bouwstijl kenmerkt zich door strakke lijnen en een consequent gebruik van staal en glas met constructief knap bedachte en mooi ogende hoekoplossingen. Hij was de geestelijke vader van de standaard-wolkenkrabber” die in feite beperkt is tot een “blok”, bestaande uit een stalen raamwerk gevuld met glas. De afwezigheid van ornamenten betekende een duidelijke breuk met de traditie. De invloed van Mies van der Rohe is onmiskenbaar: de skyline van wereldsteden is ondenkbaar zonder de rechthoekige wolkenkrabber, die nog steeds een geaccepteerde vorm van huisvesting is voor het hoofdkantoor van grote ondernemingen.

Zijn architectuur bezit heldere afgemeten vormen en onderscheidt zich door het bedacht en precies gebruik van glas, staal en natuursteen. Van hem is de uitspraak: Less is more (oorspronkelijk een citaat van Robert Brownin in het gedicht (1855) “Andrea del Sarto, called ‘The Faultless Painter’”).