Robbrecht & Daem
Robbrecht & Daem is een Belgisch architectenbureau opgericht in Gent in 1975.
Paul Robbrecht (°Sleidinge, 28 oktober 1950) studeerde aan het Hoger Architectuurinstituut Sint-Lucas (1969-1974), hij liep stage bij Marc Dessauvage. Hij doceerde aan de Gentse academie (1978-92), Sint-Lucas Gent en de AA School in Londen.
Hilde Daem (°Haaltert, 12 december 1950) studeerde aan de Academie van Gent (1970-1975), zij liep stage bij bij Francis Serck.
Robbrecht en Daem hadden grote belangstelling in de ontwikkeling van beeldende kunst en haar mogelijke invloed op architectuur. Ze vonden in hun praktijk een uitweg uit de architectuurcrisis van de jaren 1970 via een herwaardering van architectuur als autonome discipline. Robbrecht en Daem lieten zich hiervoor niet alleen inspireren door eigentijdse kunst maar ook door de klassieke architectuurtraditie. Na de Prijs van Rome (1979) en de Godecharleprijs (1980) behaald te hebben, maakte Robbrecht een studiereis door Italië, waar hij zich verdiepte in de Renaissance en lid werd van het Centro Palladio.
Het vroegste werk van Robbrecht en Daem toont een terugkeer naar de klassieke basiscomponenten van de architectuur. Hun eerste opmerkelijke werk was een bankgebouw in Kerksken bij Aalst (1988), een puur wit prisma omgeven met een dubbelhoge betonnen portiek. Hun belangstelling voor de Renaissance vertaalt zich ook in de samenwerking met beeldende kunstenaars zoals in de woning Mys in Oudenaarde. De verschillende vertrekken werden over een periode van tien jaar gemodelleerd in samenwerking met kunstenaars als Thierry de Cordier, Juan Muñoz en Cristina Iglesias. Na deze ervaring ontwikkelden zij tentoonstellingsprojecten samen met diverse kunstenaars. Ze legden zich daarnaast toe op het onderzoek van de mogelijk relaties tussen architectuur en kunst, zoals in 1989 met Marie-José Van Hee in de Brusselse galerie Hufkens, de Aue Paviljoens op documenta IX in Kassel (1990-92) en bij de verbouwing van de Katoen Natie in Antwerpen (1994 en 2000). Tot hun belangrijkste werken behoren de uitbreiding van het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam (1996-2003) en het Concertgebouw in Brugge (1999-2002). In 1997 realiseerden ze de Kanaalhuizen aan de Coupure in Gent, een ensemble van twee flatgebouwen die zijn afgestemd op de omliggende 19e-eeuwse herenhuizen.
In 1997 kregen Robbrecht en Daem de Vlaamse Cultuurprijs voor Architectuur (samen met Marie-José Van Hee).