Als je deze strook ziet is het best mogelijk dat onze website niet optimaal functioneert of zelfs niet werkt bij bepaalde onderdelen. Je gebruikt best een recente versie van Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Contact | Secretariaat
Martine Pollier
Zandstraat 324, 8200 Brugge
T +32 50 322 420
info@archipelvzw.be

Debat

Architectures Liquides

Liquid City 3: Abdelkader Damani
Donderdag
31.05 2018
20:00

In samenwerking met:

Met de steun van:

Met de tentoonstelling in het Grootseminarie biedt Triënnale Brugge een historisch en theoretisch pendant van het hedendaagse architectuur- en kunstenparcours in de binnenstad.

Gesprek met Abdelkader Damani (FRAC), Till-Holger Borchert, Michel Dewilde (Triënnale Brugge) en Caroline Voet

Met de tentoonstelling “Architectures Liquides” in het Grootseminarie biedt Triënnale Brugge een historisch en theoretisch pendant van het hedendaagse architectuur- en kunstenparcours in de binnenstad. Samen met het FRAC (Fonds Régional d’Art Contemporain) in Orléans, dat bekendstaat om zijn indrukwekkende verzameling architectuurtekeningen en -modellen, heeft Triënnale Brugge uit die collectie een selectie gemaakt die tentoongesteld wordt in de kerk van het Grootseminarie. De selectie tekeningen, plannen en maquettes is gestoeld op het thema Liquid City, maar vanuit een geschiedkundig perspectief. Er is gezocht naar projecten die kaderen binnen dit gegeven vanuit verschillende invalshoeken: architectuur, sociologie en biologie. Ontwerpen uit de twintigste eeuw die toen als radicaal werden ervaren, zijn vandaag actueler dan ooit. Ideeën van onder meer Peter Eisenman, Aglaia Konrad, Ionel Schein, David Georges Emmerich, Zaha Hadid en anderen doen ons dromen van een nieuwe stedelijkheid, een visie op het heden en de toekomst. In het Grootseminarie luisteren we naar de directeur en curator van het FRAC, Abdelkader Damani, in gesprek met de beide curatoren van de Triënnale, Michel Dewilde en Till-Holger Borchert, gemodereerd door Caroline Voet (KU Leuven).

De monumentale kunstwerken in de tentoonstelling zelf illustreren de opkomst in de jaren negentig van een nieuwe architectuur die beïnvloed werd door vernieuwde ontwerpmethodes en gedigitaliseerde productieprocessen. Door vormvariatie toe te staan, die in het teken staat van de informatiestroom die erdoorheen loopt, hebben deze methodes het ontstaan van een geanimeerde, levendige en dynamische architectuur gestimuleerd waarin biologische processen en de vloeistofdynamica elkaar kruisen. Deze tendens, die zowel cijfermatig, rekenkundig als digitaal wordt genoemd, stelt een architectuur die onveranderlijk en definitief zou zijn opnieuw in vraag ten voordele van een “vloeibare architectuur” (Marcos Novak), met vrije en evolutionaire vormen, waarin organische cirkels en doorlopende oppervlakken zich mengen. Dit past in de stijl van die andere architectuur die in de jaren 1960-1970 teruggrijpt naar oudere stijlen (gotiek, barok, expressionisme) door de curve, het organische en de beweging op te roepen tegenover de stijfheid van de rechte hoek.

TILL-HOLGER BORCHERT
Directeur Musea Brugge
Till-Holger Borchert (1967, Hamburg) is kunsthistoricus, auteur en museumcurator. Hij studeerde kunstgeschiedenis, literatuur en musicologie aan de universiteit van Bonn en aan Indiana University Bloomington (VS) en doceerde kunstgeschiedenis aan de universiteiten van Aachen en Memphis, Tennessee (VS). Hij was curator van tentoonstellingen over van Eyck, Memling en andere oude meesters in Brugge, en van zeer gewaardeerde exposities in Brussel (BOZAR), Maastricht (Bonnefantenmuseum), Madrid (Museo Thyssen Bornemisza), New York (The Frick Collection) en Rome (Scuderie di Quirinale). Hij werkte ook mee aan tentoonstellingen in Beijing, Washington, Parijs, Rome, Cleveland en Dijon.

MICHEL DEWILDE
Curator Beeldende Kunsten, Cultuurcentrum
Michel Dewilde (1963, Gent) is kunsthistoricus en curator. Hij studeerde kunstgeschiedenis en archeologie aan de Universiteit Gent, genderstudies aan de Universiteit Antwerpen en gender- en postkoloniale studies aan de Universiteit Utrecht. Hij was curator bij het Museum voor Schone Kunsten in Gent, bij S.M.A.K. in Gent en Gynaika in Antwerpen. Als freelance curator stelde hij tentoonstellingen samen voor onder meer de Poëziezomers Watou, Ename Actueel, Betoverd Bos (Aalter), Be-Part (Waregem), CAB (Brussel), Recyclart (Brussel), Annie Gentils Gallery (Antwerpen), Warp (Sint-Niklaas), Azad Gallery en Mohsen Gallery (Teheran), De Witte Zaal (Gent) en de Vrije Academie (Den Haag).

ABDELKADER DAMANI
Abdelkader Damani is directeur van het FRAC Centre-Val de Loire in Orléans. Damani, opgeleid in architectuur in Oran (Algerije), studeerde later kunstgeschiedenis en filosofie in Lyon. Hij was verantwoordelijk voor kunst- en architectuurprojecten in Centre Culturel de Rencontre de la Tourette, architectuur van Le Corbusier, en leidde sinds 2007 het platform “VEDUTA” op de hedendaagse kunstbiënnale van Lyon. Onder zijn recente publicaties: Curatorial practices outside the white cube (Centre d’art Parc Saint Leger, 2014), Le spectacle et le quotidien (Presses du Réel, 2011 met Thierry Raspail en Hou Hanru) en Recyclage et Urbanité (Editions de la Villette) , 2010). Damani was ook een van de drie gastcuratoren van Producing the Commons op de 11e biënnale van Dakar, Senegal.

CAROLINE VOET
Caroline Voet studeerde architectuur aan het Henry van de Velde Instituut in Antwerpen en daarna aan Architectural Association in Londen met een fascinatie voor digital art. Nadien werkte ze bij Zaha Hadid en bij Christian Kieckens. In 2013 behaalde ze een doctoraat over het werk van Dom Hans van der Laan. Caroline combineert onderzoek en onderwijs en is professor aan de KU Leuven, Faculteit Architectuur, Campus St-Lucas Gent en Brussel, met een focus op ruimtelijke systematische en architecturale methodologie. Ze is mede-auteur van het Architectural Yearbook Flanders en was in 2016 co-editor van het boek Autonomous Architecture in Flanders. Daarnaast cureert ze tentoonstellingen en ontwerpt ze interieurs voor klanten als het VAi (Vlaams Architectuurinstituut), het kunstencentrum deSingel, de Interieurbiënnale in Kortrijk en Cinematek Brussel.

_____