Als je deze strook ziet is het best mogelijk dat onze website niet optimaal functioneert of zelfs niet werkt bij bepaalde onderdelen. Je gebruikt best een recente versie van Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Contact | Secretariaat
Martine Pollier
Zandstraat 324, 8200 Brugge
T +32 50 322 420
info@archipelvzw.be

Lezing

Herzog & de Meuron in China

Open dialoog met een andere cultuur
Donderdag
10.10
20:00
Theaterzaal (Dienstencentrum Ledeberg)

Met de steun van:

In het kader van de nakende Chinareis nodigen we Wim Walschap uit om een lezing te geven over het werk van Herzog & de Meuron in China en hoe ze binnen de Aziatische cultuur hun visie integreren.

Kevin Mak M+

Herzog & de Meuron hebben maar liefst 21 maal aan projecten in China gewerkt.
Vier gerealiseerde werken in China, eentje in opbouw, twee in Hong Kong, een expo en dertien niet-gerealiseerde projecten. In het kader van de nakende Chinareis nodigden we Wim Walschap uit om een lezing te geven over het werk van Herzog & de Meuron in China en hoe ze binnen de Aziatische cultuur hun visie integreren.

Wim Walschap is Senior Partner bij Herzog & de Meuron. Hij heeft verschillende teams geleid bij projecten variërend van paviljoens tot hoogbouw, waaronder The Tate Modern Project in Londen en Helsinki Dreispitz in Basel. Wim is verantwoordelijk voor M+, een museum voor visuele cultuur in Hong Kong, de One Park Drive woontoren in Londen, Hauptpost Basel, en een aantal andere projecten van verschillende schaalniveaus en typologieën in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. Van concept tot oplevering werkt hij met een hands-on aanpak en bewustzijn van de grondbeginselen van de bouw. Naast zijn toegewijde werk aan talrijke architectuurprojecten is Wim sinds 2019 lid van de Raad van Bestuur en sinds 2023 lid van de Strategische Raad.

Wim studeerde in 1993 af aan Hoger Architectuurinstituut Sint-Lucas, Brussel, België. In het verleden werkte hij onder andere meer dan acht jaar bij Robbrecht en Daem Architecten in Gent. Hij trad in 2007 in dienst bij Herzog & de Meuron met uitgebreide ervaring als architect in zowel zelfstandig werk als in samenwerkingsverbanden op het gebied van residentiële, commerciële en institutionele projecten in alle fasen. In 2010 werd hij gepromoveerd tot Associate, in 2014 tot Partner en in 2024 tot Senior Partner.

Projecten in China & Hong Kong

The Grand Canal Museum Complex, Hangzhou, China
Wedstrijd in 2019 / project 2020 – …

Het Grand Canal Museum Complex ligt in Hangzhou – de voormalige keizerlijke hoofdstad aan het zuidelijke uiteinde van het Beijing-Hangzhou Grand Canal, een kunstmatig aangelegd lineair watersysteem van 1800 km dat het noorden en zuiden van China met elkaar verbindt. Al meer dan 2500 jaar zorgt het Beijing-Hangzhou Grand Canal voor de agrarische, economische en culturele ontwikkeling van China en bevordert het de verstedelijking langs de oevers, waardoor het een belangrijke lijn trekt op de uitgestrekte kaart van China. Het perceel van het Grand Canal Museum Complex ligt op de scharnierpunt van het Grand Canal en de Hanggang rivier – de belangrijkste slagader die andere grote stedelijke ontwikkelingsgebieden in het noorden van Hangzhou verbindt – en is aan drie kanten omgeven door water. Het voorstel van Herzog & de Meuron weerspiegelt het belang van het Grand Canal in het Chinese culturele en natuurlijke landschap en creëert een levendige, eigentijdse ontmoetingsplaats aan het Grand Canal.

Herzog & de Meuron Grand Canal Museum

15 Rooms
Gecureerd door Klaus Biesenbach and Hans Ulrich Obrist
Long Museum West Bund, Shanghai, China
Tentoonstelling 25 September – 8 November 2015

“15 Rooms” vond plaats in het Long Museum West Bund in Shanghai. In 15 kamers is er plaats voor 15 artiesten om live optredens te presenteren voor kleine groepen mensen. Dit spectaculaire artistieke project, dat al in verschillende steden werd georganiseerd, bleef de komende jaren plaatsvinden. In 2014 waren er 14 kamers, in 2015 15 en in 2016 16. De totale tijdelijke installatie van de kamers is variabel, maar de basiseigenschappen van elke kamer zijn altijd hetzelfde: een vloeroppervlak van 5m x 5m, een hoogte van 3,5m, een deur en geen ramen.

Bartosz Kolonko Fotografie 15 Rooms

Shantou University Medical College, Shantou, China
Project 2009-2014, Realization 2014-2016

Het SUMC-gebouw is bedoeld als centraal gebouw voor Shantou University Medical College om onderdak te bieden aan een groot aantal medische onderwijsfaciliteiten voor ongeveer 2600 studenten. Het voormalige college was verdeeld over twee locaties in de stad. De oorspronkelijke compound lag in de dichtbevolkte oude stad van Shantou met weinig mogelijkheden voor uitbreiding en groei. Er werden geleidelijk aan extra ruimtes beschikbaar gesteld op de campus van de Shantou Universiteit 12 km buiten de stad, om het snel groeiende aantal studenten en de toenemende vraag naar onderwijsfaciliteiten aan te kunnen.

Iwan Baan Shantou University Medical College

Jinhua Architecture Park, Jinhua
2004–2006

In Jinhua is een architectuurpark gebouwd dat bestaat uit paviljoenen met zeer verschillende vormen, afmetingen en functies. Het thema van elk paviljoen is gekozen door de Chinese kunstenaar Ai Weiwei. Hij vroeg ons een van de paviljoens te ontwerpen en hem te adviseren bij de architectenselectie voor de andere projecten. De ontwerpen, van jonge architecten van over de hele wereld, werden in de zomer van 2004 gepresenteerd en waren in 2006 klaar. Het resultaat was een verzameling follies zoals nog nooit eerder ergens ter wereld is gerealiseerd.

Herzog & de Meuron Jinhua Architecture Park

Main Stadium for the 2008 Olympic Games Beijing, China
Wedstrijd 2002–2003, project 2003–2005, realisatie 2003–2008

Het Nationale Stadion, een nieuw soort openbare ruimte voor Beijing ligt op een lichte helling in het midden van het Olympische complex in het noorden van Beijing. De locatie is vooraf bepaald door het masterplan. Alle andere stedenbouwkundige en architectonische beslissingen werden geïnitieerd door dit wedstrijdproject. Het belangrijkste uitgangspunt is steeds geweest om een architectuur te ontwikkelen die ook na de Spelen van 2008 functioneel blijft, met andere woorden, om een nieuw soort stedelijke locatie te creëren die publiek leven aantrekt en genereert in dit deel van Beijing. Het is veelzeggend dat de Chinezen zelf het stadion in de allereerste stadia van het project de bijnaam “Vogelnest” gaven, waarmee ze het in wezen als hun eigen stadion beschouwden, nog voordat het de tekentafel verliet.

Ziou Gao Birdsnest

Tai Kwun, Centre for Heritage & Art, Hong Kong
Project 2006-2012, realisatie 2011-2018

Het voormalige Centraal Politiebureau, de Centrale Magistratuur en de Victoria Gevangenis was een ommuurd geheel van historische gebouwen in het commerciële centrum van Hongkong. Opgericht door de Britten na 1841 als het belangrijkste politiebureau, de magistratuur en de gevangenis van de kolonie, is de site een van de belangrijkste overgebleven historische monumenten van Hongkong. Na de ontmanteling in 2006 werd de hele compound ontruimd en bleven een open terrein en een verzameling unieke gebouwen over. Vanuit stedelijk perspectief is de compound een zeldzame “binnenplaats” in het midden van een van de dichtste steden ter wereld. Wat ooit op de heuvel stond als een prominent symbool van recht en orde met een indrukwekkend uitzicht op de haven, is nu omgekeerd een stedelijke oase van openheid en rust geworden binnen een woud van commerciële en residentiële hoogbouw. De compound wordt gedefinieerd en gestructureerd door twee grote binnenplaatsen: de Parade Ground en de Prison Yard. Het doel was om de openheid en het aparte karakter van beide te behouden en ze opnieuw te activeren voor publiek gebruik als een nieuw type stedelijke gevonden ruimte. Het zijn plaatsen van samenkomst, culturele uitwisseling, ontspanning en verpozing.

Herzog & de Meuron Tai Kwun, Centre for Heritage & Art

M+ – Hong Kong
Wedstrijd 2012–2013, project 2013–2020, opening 2021

M+ is niet zomaar een museum. M+ is een cultureel centrum voor 20e en 21e eeuwse kunst, design, architectuur en bewegend beeld. Als zodanig omvat het het hele spectrum aan ruimtes, tentoonstellingsmiddelen en activiteiten die te maken hebben met het tentoonstellen en bekijken van deze media. De ruimtes variëren van de conventionele witte kubus, herconfigureerbare ruimtes, projectiezalen en multifunctionele faciliteiten tot zogenaamde derde ruimtes en zelfs een “industriële ruimte”. De speciale vraag naar deze “industriële ruimte” motiveerde het bureau om de specificiteit van de toekomstige locatie van het centrum onder de loep te nemen. Hoe moet een postindustriële ruimte worden gecreëerd op een braakliggend terrein?

Kevin Mak M+